• Om Kitemill
    • Organisasjon
    • Partnere
    • Historie
    • Beretninger
  • Visjon
  • Løsning
    • Prinsipp
    • Sammenligning
    • Kite
    • Line
    • Bakkestasjon
    • Kontrollsystem
  • Marked
  • Media
  • Kontakt
    • Stilling som VTOLingeniør
    • Stilling som kontrollsystemingeniør
    • Stilling som Aerodynamikkingeniør
    • Stilling som operatør
    • Stilling som Aeronautical Engineer
  • Video
Hjem

Passerte 125 flyginger i 2020

Etter at Kitemills kite nummer 5 i KM1-serien ”Spark 5” fullførte sin første flyging i midten av desember, har selskapet gjennomført over 125 flyginger over Lista i 2020. Nummer 4 i KM1-serien - "Spark 4" fullførte 64 flyginger før den ble tatt ut for vedlikehold i slutten av november og er nå i operativ stand. -Dette er gledelig og markerer at vi nå er i gang med å starte opp et vedlikeholdsprosjekt av våre kiter, i henhold til EU-programmet vi følger, sier teknisk sjef – Lode Carnel.

20201215_141342 redigert.jpg

Kitene "Spark 4" og "Spark 5" i Kitemills verksted på Lista. Trond Hammerstad gjennomfører siste del av sammenstilling av Spark 5, desember 2020.

Etter at ”Spark 4” ble tatt for vedlikehold ble ”Spark 5” sendt opp i luftrommet over Lista desember 2020. Spark 4 gjennomførte 64 flyginger på rad før den ble tatt ned til vedlikehold i slutten av november. Vedlikeholdsarbeidet resulterte i nye løsninger som reduserer slitasjen på flyet og vil gi lengre service intervaller. Etter vedlikeholdsarbeidet er kiten nå operativ igjen.

 

Bedre Levelized Cost of Energy (LCoE)

Dette viser at etter hvert som Kitemill får lengre og flere flytimer, så blir kitene mer robuste. De kan rett og slett være operative over stadig lengre tidsperioder, noe som øker produksjonen og reduserer kostnadene. Til sammen bidrar dette til å øke gjennomsnittskostand på produsert energi (Levelized Cost of Energy).

 

Stadig mer flytid

Kitemills kontrollansvarlige Espen Oland sier at EU prosjektet innebærer stadig mer flytid. Etter at Kitemill gikk inn i EU programmet, har flygningene med KM1 modellen økt med 350%, og det forventes ytterligere økning til neste år.

-Derfor er det viktig å ha et godt vedlikeholdsprogram. Vi har lært mye av feil som har oppstått på kitene våre. Etter hvert som vi får mer erfaring, lærer vi mer om hvordan kitene kan vedlikeholdes og hvordan vi kan bygge dem for å redusere slitasje, slik at de får lenger operasjonstid.

Målet er å få kiter som kan produsere uavbrutt, med periodiske service intervaller hvor perioden øker etter hvert som vi får mer erfaring om hva som kan gå galt.  Kitemill starter opp igjen med flyginger over Lista i januar 2021.

-Vi gleder oss, både Spark 4 og Spark 5 er nå operative og klare til å fly, sier Espen Oland.

 

Bedre ytelsesindikator (KPI)

Som et resultat av stadig mer robuste kiter, lengre flygetid og kortere vedlikeholds-avbrudd, blir Kitemills ytelsesindikator (KPI) bedre. Ytelsesindikatoren sier noe om den gjentatte periodiske suksessen ved oppnåelse av operative timer flytid.

- Kitemill er overbevist om at det er operasjonell erfaring som er det viktigste for å lykkes innen høydevind, og vi har derfor et sterkt fokus på å få så mange flygninger som mulig, sier Lode Carnel .

Dette er en god KPI som vi bruker internt, sammen med en KPI på hvor lenge en kite er operativ.

 

Redusert OPEX

OPEX er kostnader forbundet med drift og vedlikehold av utstyr. Gjennom EU programmet, har elektronikken i kitene blitt oppgradert gjennom bedre helseovervåkning av systemet, det har blitt mer robust mot vanninntrenging, og komponenter har blitt byttet ut for å tilrettelegge for lang operasjonstid.

- Kitene vi bygger nå er rett å slett mye bedre enn hva vi hadde i 2019. Vi har gode underleverandører og dyktige folk til å sette kitene sammen. Dette fører til mindre vedlikehold og feilsøking, sier Espen Oland.

Det har også blitt utviklet programvare for automatisk testing av kitene, som forenkler kvalifiseringsprogrammet betraktelig, samtidig som feil oppdages tidligere, noe som øker sannsynligheten for at Kitemill vil lykkes. 

28 november 2020 21:27

Fartskontroll av luftrommet over Lista

I midten av november 2020 startet doktorgradsstudenten Jan Markus Diesel med å måle hastigheten på vinden over Lista basert på LIDAR-målinger. Lidar er i utgangspunktet samme teknologien som styrer...

23 oktober 2020 15:43

- Kitemill er virkelig bransjeledende

Den høyt respekterte høydevind (AWE) eksperten David Ainsworth er nå seniorrådgiver for Kitemill. Bedriftens daglige leder, Thomas Hårklau, er veldig fornøyd med at David Ainsworth nå er en del av ...

15 september 2020 15:27

Ny kvalitetsleder med lang ledererfaring fra Avinor

Otto de Besche er Kitemills nye kvalitetsleder, med ansvar for selskapets kvalitet, helse, miljø og sikkerhet. Han har over 40 års erfaring fra lufttrafikktjenesten. Han satt i Avinorkonsernets str...

11 august 2020 09:17

IEA setter fokus på vind i stor energikonferanse

Det Internasjonale energibyrået (IEA) setter nå et skarpt fokus på vindenergi i en stor konferanse som arrangeres digitalt 23. og 24.september 2020. På landingssiden til konferansen er det brukt et...

18 juni 2020 15:24

Innovasjon Norge direktøren trakk fram Kitemill i tale

I den årlig innovasjonstalen som holdes av administrende direktør i Innovasjon Norge, trakk Håkon Haugli frem Kitemill som et av eksemplene på Norges fremtidige vekst.

8 juni 2020 14:27

Investor og miljøaktivist Frederik W. Mowinckel - Kitemill er ledende innen fornybar energi

Den kjente forretningsmannen, fabrikkeieren, investoren og mentoren til en rekke selskaper innen miljøteknologi og fornybar energi, Frederik W. Mowinckel er klar i sin tale når han omtaler Kitemill...

Kitemill AS
Evangerveien 3
5704 Voss, Norway

Org. nr. 992 943 718 

Følg oss på LinkedIn

Følg oss på Facebook

  • Om Kitemill
  • Visjon
  • Løsning
  • Marked
  • Media
  • Kontakt
  • Video
© Kitemill 2015 - Designed and developed by Knowit Colours