• Om Kitemill
    • Organisasjon
    • Partnere
    • Historie
    • Beretninger
  • Visjon
  • Løsning
    • Prinsipp
    • Sammenligning
    • Kite
    • Line
    • Bakkestasjon
    • Kontrollsystem
  • Marked
  • Media
  • Kontakt
    • Stilling som VTOLingeniør
    • Stilling som kontrollsystemingeniør
    • Stilling som Aerodynamikkingeniør
    • Stilling som operatør
    • Stilling som Aeronautical Engineer
  • Video
Hjem

Nytt norsk fly utviklet av Kitemill

Et nytt norsk fly var på vingene for første gang da Kitemill gjennomførte en vellykket test-flyging på Lista flyplass i siste kvartal 2016. Dette er det første flyet som er laget i Norge, for å skape fornybar energi.

20161024_152824.jpgPhoto by Thomas, Kitemill

Vellykket test-flyging: Her er det nye norske flyet utviklet av Kitemill. Det hadde en suksessfull test-flyging over Lista flyplass i fjerde kvartal 2016. Nå arbeides det med modellering av flyet, slik at det kan være klart for serieproduksjon.

Flyet er basert på kitene som Kitemill tidligere har utviklet. Disse kitene, eller flyene, er de viktigste verktøyene for å skape fornybar, grønn og miljøvennlig energi, basert på Kitemills kompetanse.

 

Fløy som det skulle

-Det var et stort øyeblikk da vi fikk dokumentert at det nye flyet vårt oppførte seg helt i henhold til planen vår, sier Sture Smidt i Kitemill.

Han er selskapets disiplinsvarlige for kite, aerodynamikk og struktur. I litt over ett år har han sammen selskapets test-pilot og kite-ansvarlig, Jo Grini og resten av Kitemill-teamet utviklet det nye flyet. Det ble bygget på Kitemill sitt verksted på Lista, av Jo Grini og Andrew Hogg. Sistnevnte var byggeassistent og mikroflytekniker. I tillegg ble den initielle designen utført av Philip Kolb. Prototypebyggingen, eller den fysisk byggingen av flyet var Jo Grini ansvarlig for

 

 

Serieproduksjon neste

Det nye flyet har et vingespenn på 7,5 meter. Det er tegnet og utviklet av Sture Smidt, Jo Grini og resten av medarbeiderne i Kitemill.  Flyet er i all hovedsak laget av et meget sterkt komposittmateriale med mye karbonfiber. Dermed er flyet konstruert for å tåle sterke krefter i luftrommet, samtidig som det har en vaier som overfører bevegelsesenergi til en trommel på bakken.  Denne trommelen snurrer på en generator, som i sin tur produser strøm, til 30 kilowatt. Nå er Kitemill igang med å utvikle og optimalisere flyet videre, for tilpassing til ytelse og serieproduksjon.

 

-Jeg synes at det er veldig spennende å utvikle et optimalisert mulig design for våre kiter. Jeg arbeider både med aerodynamisk og strukturmekanisk design på våre flygende farkoster, sier sivilingeniøren Sture Smidt. Han har vært ansatt i Kitemill siden april 2015 og har lang og bred fartstid som aerodynamisk og mekanisk design-utvikler, både for Kongsberg Gruppen med aerospace og for Umoe Mandal med kompositt (fiberarmert plast) i deres helt nye moderne fartøyer.

- Det er meget givende å arbeide med mitt store interessefelt, nemlig aerospace-produkter, med design, konstruksjon og beregninger, sier Sture. Til daglig har han sitt virke for Kitemill i Moss.

 

Bygget fly som tolvåring

Jo Grini ble ansatt i Kitemill i 2013 og arbeider i prosjektet som RC-pilot og med det elektriske knyttet til selve Kiten. Jo er en entusiastisk RC-modellflyger med mange meritter: Han har blitt Norgesmester hele 19 ganger og Nordisk Mester tre ganger. Sitt første fly bygget han som 12-åring.

 

- Det er veldig spennende å arbeide i Kitemill, sammen med så mange kompetente fagpersoner som alle er veldig opptatt av fornybar energi. Det gir meg mye at vi har det så høyt under taket og at alle bidrar i de faglige diskusjonene, der vi alltid leter etter de beste og mest kosteffektive løsningene, sier eletrikeren fra Fagernes. Han sier at alle lytter til andres synspunkter, noe som gjør det til en glede å arbeide i Kitemill.

 

25 desember 2020 09:30

Passerte 125 flyginger i 2020

Etter at Kitemills kite nummer 5 i KM1-serien ”Spark 5” fullførte sin første flyging i midten av desember, har selskapet gjennomført over 125 flyginger over Lista i 2020. Nummer 4 i KM1-serien - "S...

28 november 2020 21:27

Fartskontroll av luftrommet over Lista

I midten av november 2020 startet doktorgradsstudenten Jan Markus Diesel med å måle hastigheten på vinden over Lista basert på LIDAR-målinger. Lidar er i utgangspunktet samme teknologien som styrer...

23 oktober 2020 15:43

- Kitemill er virkelig bransjeledende

Den høyt respekterte høydevind (AWE) eksperten David Ainsworth er nå seniorrådgiver for Kitemill. Bedriftens daglige leder, Thomas Hårklau, er veldig fornøyd med at David Ainsworth nå er en del av ...

15 september 2020 15:27

Ny kvalitetsleder med lang ledererfaring fra Avinor

Otto de Besche er Kitemills nye kvalitetsleder, med ansvar for selskapets kvalitet, helse, miljø og sikkerhet. Han har over 40 års erfaring fra lufttrafikktjenesten. Han satt i Avinorkonsernets str...

11 august 2020 09:17

IEA setter fokus på vind i stor energikonferanse

Det Internasjonale energibyrået (IEA) setter nå et skarpt fokus på vindenergi i en stor konferanse som arrangeres digitalt 23. og 24.september 2020. På landingssiden til konferansen er det brukt et...

18 juni 2020 15:24

Innovasjon Norge direktøren trakk fram Kitemill i tale

I den årlig innovasjonstalen som holdes av administrende direktør i Innovasjon Norge, trakk Håkon Haugli frem Kitemill som et av eksemplene på Norges fremtidige vekst.

Kitemill AS
Evangerveien 3
5704 Voss, Norway

Org. nr. 992 943 718 

Følg oss på LinkedIn

Følg oss på Facebook

  • Om Kitemill
  • Visjon
  • Løsning
  • Marked
  • Media
  • Kontakt
  • Video
© Kitemill 2015 - Designed and developed by Knowit Colours